Aktualności

Oszustwo metodą na BLIK

46-latka chcąc pomóc koleżance, straciła ponad tysiąc złotych. Kobieta otrzymała wiadomość od rzekomej znajomej z prośbą o przekazanie kodu Blik. Nie miała żadnych podejrzeń do zawartej w jej treści prośby o pomoc finansową. Nie wiedziała też, że ma do czynienia z oszustem, który wcześniej włamał się na konto społecznościowe przyjaciółki i w jej imieniu wyłudzał pieniądze.

Do włodawskiej komendy  zgłosiła się 46-latka z powiatu włodawskiego, która padła ofiarą działania oszustów. Kobieta kilka dni temu za pośrednictwem jednej z aplikacji otrzymała od znajomej wiadomość z prośbą o pomoc finansową. Była przekonana, że pisze do niej koleżanka, dlatego zgodziła się na przekazanie kodu BLIK. Prośbę oszust kierował 4-krotnie. Za piątym razem kobieta postanowiła zadzwonić do znajomej ile jeszcze potrzebuje p[ieniędzy. Niestety okazało się, że to nie znajoma prosiła o kod BLIK, a oszust, który włamał się na jej konto na portalu społecznościowym.

Sprawca po przełamaniu zabezpieczeń podszył się za koleżankę pokrzywdzonej i rozsyłał wiadomości, których celem było wyłudzenie pieniędzy. Na taką wiadomość zareagowała 46-latka, która była przekonana, że pomaga przyjaciółce. Nie zweryfikowała na pozątku nadawcy, przez co kod BLIK trafił do oszusta. W ten sposób straciła ponad tysiąc złotych.

Aby nie paść ofiarą takiego oszustwa należy:

  • stosować dwuskładniowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych (wówczas o wiele trudniej przejąć nasze konto – zalogowanie się wymaga potwierdzenia sms-em),
  • potwierdzać tożsamość „znajomych”, którzy piszą do nas przez internetowe komunikatory – najlepiej zadzwonić do takiej osoby. Wykonanie takiego połączenia zajmie nam kilkadziesiąt sekund, a tym samym zyskamy pewność, że nasz znajomy rzeczywiście jest w potrzebie i to właśnie jemu - a nie oszustowi - przekazujemy pieniądze,
  • sprawdzać dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej (przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzimy transakcji na naszym telefonie),
  • chronić swój telefon a szczególnie PIN do aplikacji mobilnej banku.

Otrzymując komunikatorem prośbę o jakąkolwiek pomoc, nie tylko finansową nie należy działać pochopnie. Pierwszy podejmowanym krokiem powinna być weryfikacja otrzymanych informacji oraz upewnienie się, czy nie jest to próba oszustwa. Kontakt osobisty lub telefoniczny ze znajomym, kimś bliskim z rodziny zweryfikuje, czy rzeczywiście to on potrzebuje naszej pomocy. W takich sytuacjach należy stosować bezwzględnie zasadę ograniczonego zaufania.

aspirant sztabowy Kinga Zamojska-Prystupa

Powrót na górę strony