Aktualności

Włodawa: Straciła pieniądze myśląc, że pomaga siostrze

Data publikacji 29.12.2019

27-latka przez jeden z komunikatorów otrzymała prośbę z konta swojej siostry o opłacenie jej przesyłki za pomocą kodu BLIK. Niezwłocznie pomogła „siostrze” opłacić świąteczne prezenty i przekazała jej kod. Dopiero po transakcji dowiedziała się, że na konto jej siostry ktoś się włamał, a ona padła ofiarą oszustwa. Nie dajmy się oszukać!

27-latka z powiatu włodawskiego otrzymała przez jeden z komunikatorów internetowych prośbę z konta swojej siostry o opłacenie przesyłki za pomocą kodu BLIK. W związku z tym, że był to okres przedświąteczny a „siostra” prosiła o pomoc i obiecywała niezwłoczny zwrot należności – 27-latka bez wahania jej pomogła i przekazała jej kod BLIK opłacając jej rzekomą przesyłkę z prezentami o wartości tysiąca złotych. „Siostra” prosiła o kolejną wpłatę, ale niestety pokrzywdzona nie miała już dostępnych środków. Dopiero po transakcji dowiedziała się, że na konto jej siostry ktoś się włamał a ona padła ofiarą oszustwa.

Włodawscy policjanci apelują o ostrożność. Pamiętajmy o podstawowych zasadach bezpieczeństwa, a przede wszystkim o tym, by nie przekazywać danych, kodów, numerów kont, pieniędzy ani dokumentów nieznanej osobie, a w przypadku osób internetowych próśb od bliskich potwierdzać czy faktycznie mamy do czynienia z rodziną. By zapobiec tego typu sytuacjom wystarczy zachować trzeźwy umysł, nie ulec emocjom i przede wszystkim potwierdzić informacje u rodziny i bliskich dzwoniąc na posiadane przez nich numery telefonów. Nie dajmy się oszukać!

Takiego wyłudzenia bardzo łatwo uniknąć:

  • NALEŻY STOSOWAĆ DWUSKŁADNIOWE UWIERZYTELNIENIE SWOICH KONT SPOŁECZNOŚCIOWYCH (WÓWCZAS O WIELE TRUDNIEJ PRZEJĄĆ NASZE KONTO – ZALOGOWANIE SIĘ WYMAGA POTWIERDZENIA SMS);
  • ZAWSZE WARTO POTWIERDZAĆ TOŻSAMOŚĆ „ZNAJOMYCH”, KTÓRZY PISZĄ DO NAS PRZEZ INTERNETOWE KOMUNIKATORY – NAJLEPIEJ ZADZWONIĆ DO TAKIEJ OSOBY;
  • ZAWSZE TRZEBA SPRAWDZAĆ DANE TRANSAKCJI PRZED JEJ ZATWIERDZENIEM W APLIKACJI BANKOWOŚCI MOBILNEJ (PRZESTĘPCA NIE SKORZYSTA Z KODU, DOPÓKI NIE POTWIERDZIMY TRANSAKCJI NA NASZYM TELEFONIE);
  • TRZEBA CHRONIĆ SWÓJ TELEFON ORAZ SZCZEGÓLNIE PIN DO APLIKACJI MOBILNEJ BANKU.

 

  • Infografika z dialogiem:
- Hej
-Cześć
-Podałabyś mi swój kod BLIK? Muszę pojechać po koleżankę nad morze i nie wzięłam ze sobą karty
Pod spodem biały trójkąt ostrzegawczy w wykrzyknikiem i napisem STOP na czerwonym tle. Pod spodem logo z napisem BLIK
  • Infografika z białym napisem na czerwonym tle: UWAGA! Oszuści przejmują konta Twoich znajomych na Facebooku. Bądź czujny kiedy ktoś prosi Cię o podanie kodu BLIK!
Poniżej czarne i różowe napisy na białym tle w punktach:
Punkt pierwszy: Stosuj dwuskładnikowe uwierzytelnianie swoich kont społecznościowych. Z boku rysunek dłoni, która trzyma telefon komórkowy a na jego ekranie narysowana jest kłódka.
Punkt drugi: Zweryfikuj tożsamość znajomego - najlepiej zadzwoń. Z boku rysunek słuchawki.
Punkt trzeci: Sprawdź podsumowanie transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji. Z boku rysunek - komórka w dłoni i znak pozytywnego wyróżnienia.
Punkt czwarty: Chroń swój PIN do aplikacji bankowej. Z boku rysunek kłódki i nad nią cztery gwiazdki.
Pod spodem logo z napisem BLIK.
Powrót na górę strony